علم و دانش

سیستان و بلوچستان درگیر با زلزله‌های ۳.۹ و ۴.۸ و سیل/ثبت زمین‌لرزه‌های ۴.۲ در سمنان

در هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان علاوه بر درگیر شدن با سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید با دو زلزله ۳.۹ در نصرت آباد و ۴.۸ در مسجد حضرت ابوالفضل لرزید ضمن آنکه در روداب استان خراسان رضوی زلزله ۴.۲ و دیباج استان سمنان زلزله ۴.۱ به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، در هفته گذشته در روداب استان خراسان رضوی زلزله‌هایی به بزرگای ۴.۲ در عمق شش کیلومتری، ۲.۶، ۲.۹ و سه در عمق هشت کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۳۱ کیلومتری روداب، ۳۱ کیلومتری ششتمد و ۵۰ کیلومتری سبزوار این استان بوده است. متعاقب آن در ششتمد این استان نیز با زمین‌لرزه‌هایی به بزرگای ۳.۳ در عمق هشت کیلومتری، ، ۲.۶ و ۲.۷ لرزید.

همچنین در دیباج استان سمنان با زمین‌لره‌ای به بزرگای  ۴.۱ و امیریه استان سمنان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ لرزیدند. علاوه بر آن در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ و ۳.۷ را تجربه کرد.

در نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ و مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۸ را تجربه کرد ضمن آنکه این روزها این استان درگیر سیل نیز هست. بنا بر گفته‌های مسوولان برآورد اولیه خسارت سیل در این استان ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده و همچنان با توجه به حجم بارندگی‌ها در حال افزایش است.

به علت مشکلات پیش آمده ناشی از سیل در این استان در نیروگاه کنارک به مدت ۴۵ دقیقه اختلالاتی ایجاد شد. طبق اطلاعات اخذ شده از کارخانه آب شیرین کن کنارک، تاسیسات آن (الکتروپمپ‌ها) زیر آب رفته و از سه‌شنبه شب تولید آب آشامیدنی متوقف شده اما با توجه به ذخیره آب در مخازن آب سازمان آبرسانی بصورت سقایی صورت گرفت و هم اینک شرایط عادی است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته کشور به این شرح است:

یکشنبه ۲۶ فروردین

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری رخ داد و رومرکز آن در ۱۲ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۴ کیلومتری قصر شیرین و ۲۹ کیلومتری گیلانغرب این استان بوده است.

در پیرانشهر استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، میمند استان فارس زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

دوشنبه ۲۷ فروردین

در نالوس استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶، میمند استان فارس زلزله ۲.۶، قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

سرپل ذهاب استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۲۵ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۱ کیلومتری سرپل ذهاب، ۲۶ کیلومتری گیلانغرب و ۲۹ کیلومتری قصر شیرین این استان گزارش شد.

نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۱۱ کیلومتری نصرت‌آباد، ۹۹ کیلومتری زاهدان و ۱۰۴ کیلومتری سرجنگل این استان گزارش شد.

سه شنبه ۲۸ فروردین

در ششتمد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، دوزین استان گلستان زلزله ۲.۶، سرعین استان اردبیل زلزله ۲.۶ رخ داد.

خورموج استان بوشهر با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۲۵ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در هشت کیلومتری خورموج، ۲۷ کیلومتری اهرم و ۲۸ کیلومتری کلمه این استان به ثبت رسید.

در امیریه استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق شش کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۲۴ کیلومتری امیریه و ۲۶ کیلومتری مجن استان سمنان و ۲۴ کیلومتری فاضل آباد استان گلستان بوده است.

چهارشنبه ۲۹ فروردین

مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴.۸ در عمق هفت کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل و ۷۶ کیلومتری گلمورتی استان سیستان و بلوچستان و ۶۶ کیلومتری محمدآباد ریگان استان کرمان بوده است. زلزله ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۶، جندق استان اصفهان زلزله ۲.۷، نکا استان مازندران زلزله ۲.۵، رخ داد.

فارغان استان هرمزگان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۶ کیلومتری فارغان و ۲۶ کیلومتری سرگز استان هرمزگان و ۴۹ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان گزارش شد.

زلزله ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه به شمار می‌رود.

پنجشنبه ۳۰ فروردین

در قلعه خواجه استان خوزستان زلزله ۲.۸، بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ رخ داد.

جمعه اول ۳۱ فروردین

در ارد استان فارس زلزله ۲.۷، رخ داد.

دیباج استان سمنان با زمین‌لره‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق هفت کیلومتری لرزید و مختصات رومرکز آن شامل ۱۲ کیلومتری دیباج، ۲۲ کیلومتری دامغان و ۴۴ کیلومتری مجن این استان است.

روداب استان خراسان رضوی زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق شش کیلومتری را تجربه کرد و رومرکز آن در ۳۱ کیلومتری روداب، ۳۱ کیلومتری ششتمد و ۵۰ کیلومتری سبزوار این استان بوده است. زلزله‌های ۲.۶، ۲.۹ و سه در عمق ۸ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

شتشمد استان خراسان رضوی با زمین‌لره‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق هشت کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۳۱ کیلومتری ششتمد، ۳۲ کیلومتری روداب و ۵۰ کیلومتری سبزوار این استان بوده است. زلزله ۲.۵، ۲.۶ و ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نوشته های مشابه